Skip to main content

VISHAKHA HARI - Tyagaraja Ramayanam

Vishakha Hari - Tyagaraja Ramayanam

One has not come across such a huge gathering for a religious discourse in Chennai in recent times. This was the thought that crossed one's mind visiting the Asthika Samajam at Venus Colony to hear the Harikatha Kalakshepam of young Vishakha Hari.

On the final day, the audience braved the rain and listened to her, umbrellas and inverted chairs providing shelter.

A smart looking young woman demurely draped in a nine yards silk sari, single plait adorned with jasmine, Vishakha narrates Tyagaraja Ramayana sitting in front of a small desk. Armed with reference papers, she occasionally uses the chiplakattai in her hand.

Striking aspect

Vishakha is blessed with a ringing voice and fluency of communication. Her rigorous training in Carnatic music is a striking aspect. Probably that is her strength as well as vulnerability. She draws energy through music. The audience promptly erupts into applause whenever she completes the rendition of a kriti. This trait, however, erodes into the narration, as she bursts into a viruttam, slokam or a kriti at the drop of a hat. Well, Harikatha here is the medium with its foundation on music.

Vishakha's story telling is simple and lucid. Her interpretations are logical rather than philosophical. She kept the story moving on a fairly even tempo at the same time not leaving even minute details.

"Tyagaraja Ramayanam" assumes various shades with the talents of the performer. Vishakha did not leave any of the incidents highlighted by the saint poet, unexplored. She regaled the audience with the rhythmic charanam `Surasararipu Garapja' of "Jagadanandaka," the Nattai song of Pancharatna, to refer to the fleeting character of the fiend Surasa, who intercepted Hanuman on his trip to Sri Lanka.

That was how one got to hear `Pahirama Dhootha' in the rare Vasantha Varali and "Puddi Radu" in Sankarabharanam or "Janakaja Sameda" in Asaveri. Tyagaraja apart, Annamacharya, Patnam Subramania Iyer, Valmiki, Arunachala Kavi and Dikshitar also found room in Visakha's repertoire.

"Sri Varalakshmi" in Sriragam of Dikshitar was rendered in all earnestness just after referring to Sita as Lakshmi. But why? ``Varalakshmi Vratam is just a week away" mused Visakha amidst laughter. Bhairavi or Ahir Bhairav shone with equal appeal in her rendering.
Vishakha relaxed with a fairly elaborate sloka in Kharaharapriya followed by "Chakkani Raja." Is this raga Vishakha's favourite? The raga and the kriti figured on both days this writer attended in addition to "Samanamevaru" once again in the same raga. She even indulged in a luxuriant neraval at `Vaga Vaga Ga Bujiyinche' in "Anuragamule" in Saraswati and "Kotinalu Danushkoti" in Todi the other day. Vijayaraghavan's response on the violin was rounded off with Ganapathiraman's tani avartanam on the mridangam. Only the kalpanaswaram was missing to make it a kutcheri.

Appealing articulation

When Vishakha was not singing, she articulated colloquially. She piled adjectives of impact without deviating from the subject. Her narrative carried light punches, breezy humour and mild dramatics sans digressions.

The audience broke into a thunderous applause hearing her multiple interpretations for Sita's act of throwing a piece of grass between her and Ravana in Ashokavanam and Vibeeshana's surrender to Rama. Such instances were plenty, from the extraordinary to the mundane.

Music is Vishakha's mainstay. The audience seemed to enjoy her approach as this perfectly suits the Indian psyche where music plays an integral part of devotion.

A full-fledged music concert might not be relished by the layman, whereas Vishakha Hari's style of Harikatha bridges the gap perfectly. She is definitely an endearing raconteur.

No prizes for guessing - Smt VISHAKA HARI is my most favourite.

Rajappa
12:25 noon 31 aug

Comments

Popular posts from this blog

ஊன மாஸிகம், வருஷாப்திகம் விதிகள்

வருஷாப்தீகத்திற்கு பொதுவாக செய்ய வேண்டியவை. யஜூர் வேதம் ஆபஸ்தம்ப ஸூத்ரம் : மற்ற வேதம், சூத்திரங்களுக்கு சில மாறுதல்கள் இருக்கும். ஊன மாசிகம். 340 நாட்களுக்கு மேல் 355 நாட்களுக்குள் ஒரு நல்ல நாள் பார்த்து செய்ய வேண்டும். பிரதமை, சஷ்டி, சதுர்தசி, அமாவாசை, வெள்ளி கிழமை , க்ருத்திகை கேட்டை, ஆயில்யம், பூரம், பூராடம், பூரட்டாதி. நக்ஷ்த்திரங்கள், இவைகளில் ஊனமாசிகம் செய்யக்கூடாது . த்விதியை,,சப்தமி, த்வாதசி என்ற திதிகள், க்ருத்திகை, புனர்வஸு, உத்ரம்,விசாகம், உத்திராடம், , பூரட்டாதி என்ற நக்ஷதிரங்கள், ஞாயிறு, செவ்வாய், சனி என்ற வாரங்கள் இவைகளில் மூன்று சேர்ந்தால், த்ரிபுஷ்கரம், இரண்டு சேர்ந்தால் த்விபுஷ்கரம், இம்மாதிரி வந்தாலும் ஊன மாசிகம் இந்த நாட்களில் செய்யக் கூடாது.  சாஸ்த்ரிகள் இவைகளை பார்த்து ஒரு நாள் பார்த்து சொல்வார். இந்த ஊன ஆப்தீகத்திற்கு ச்ராத்த சமையல் .மற்ற ஊன மாசிகம் செய்தது போல் ஹோமம் உண்டு. இந்த மாசிகத்தின் போது இதற்கு முன்னால் மாசிகம்  செய்ய முடியாது விட்டு போயிருந்தால் இப்போது அவைகளயும் சேர்த்து செய்ய வேண்டும். விட்டு போன மாசிகம் களுக்கு அரிசி, வாழைக்காய், தக்ஷிணை யாவ...

ஊன மாஸிகம்

வருஷாப்தீகத்திற்கு பொதுவாக செய்ய வேண்டியவை. யஜூர் வேதம் ஆபஸ்தம்ப ஸூத்ரம் : மற்ற வேதம், சூத்திரங்களுக்கு சில மாறுதல்கள் இருக்கும். ஊன மாசிகம். 340 நாட்களுக்கு மேல் 355 நாட்களுக்குள் ஒரு நல்ல நாள் பார்த்து செய்ய வேண்டும். பிரதமை, சஷ்டி, சதுர்தசி, அமாவாசை, வெள்ளி கிழமை , க்ருத்திகை கேட்டை, ஆயில்யம், பூரம், பூராடம், பூரட்டாதி. நக்ஷ்த்திரங்கள், இவைகளில் ஊனமாசிகம் செய்யக்கூடாது . த்விதியை,,சப்தமி, த்வாதசி என்ற திதிகள், க்ருத்திகை, புனர்வஸு, உத்ரம்,விசாகம், உத்திராடம், , பூரட்டாதி என்ற நக்ஷதிரங்கள், ஞாயிறு, செவ்வாய், சனி என்ற வாரங்கள் இவைகளில் மூன்று சேர்ந்தால், த்ரிபுஷ்கரம், இரண்டு சேர்ந்தால் த்விபுஷ்கரம், இம்மாதிரி வந்தாலும் ஊன மாசிகம் இந்த நாட்களில் செய்ய க்கூடாது. சாஸ்த்ரிகள் இவைகளை பார்த்து ஒரு நாள் பார்த்து சொல்வார். இந்த ஊன ஆப்தீகத்திற்கு ச்ராத்த சமயல் .மற்ற ஊன மாசிகம் செய்தது போல் . ஹோமம் உண்டு. இந்த மாசிகத்தின் போது இதற்கு முன்னால் மாசிகம் செய்ய முடியாது விட்டு போயிருந்தால் இப்போது அவைகளயும் சேர்த்து செய்ய வேண்டும். விட்டு போன மாசிகம் களுக்கு அரிசி, வாழைக்காய், தக்ஷிணை ...

எனக்கு வேண்டும் வரங்களை ...

எனக்கு வேண்டும் வரங்களை          இசைப்பேன் கேளாய் கணபதி! மனத்திற் சலன மில்லாமல்,         மதியில் இருளே தோன்றாமல், நினைக்கும் பொழுது நின் மவுன         நிலைவந் திடநீ செயல் வேண்டும், கனக்குஞ் செல்வம் நூறு வயது;        இவையும் தரநீ கடவாய்! பிள்ளையார் மீது மஹாகவி பாரதியார் எழுதிய பாடல். சமீப காலமாக அதிதி இந்தப் பாடலை எப்போதும் பாடிக் கொண்டே இருப்பதால், நானும் எழுதினேன். பக்கத்தில் உட்கார்ந்து கொண்டு, அதிதி இதை எனக்கு வார்த்தை வார்த்தையாக டிக்டேட் செய்தாள். ராஜப்பா 10:55 20-05-2011